Kas te teadsite, et Eesti riigil on virtuaalreaalne saatkond ja EAS tellis üle miljoni euro maksnud virtuaalreaalse lahenduse Eesti e-riigi tutvustamiseks? Üks on kindel, virtuaalreaalsus on taas tõusnud tähelepanu keskpunkti nii Eestis kui ka maailmas. Tehnoloogiahiiud investeerivad arendustesse suuri summasid ning nende arendustele valmivad omakorda uued rakendused, mis kompavad piire ja avardavad tehnoloogia kasutusvõimalusi. Aga mis asi see virtuaalreaalsus ikkagi on ja kas iga 3D ja 360⁰ lahendus on VR?

Nagu ikka, on heal lapsel mitu nime. Nii on ajaloos sünonüümidena kasutatud järgmisi termineid – lõplik kuvar, tehisreaalsus, virtuaalne keskkond, virtuaalne maailm ja virtuaalreaalsus. Kuid just selles, et algselt ei kasutanud mitmed erinevad leiutajad ühtset terminit, peituvad ka karid.

Terminit virtuaalreaalsus asus 1980. aastate alguses juurutama Jaron Lanier, kes 1984. aastal asutas koos sõpradega ka esimese VR iduettevõtte. Täna võime öelda, et ta oli oma tegevuses edukas, sest oleme just tema poolt pakutud terminit hakanud kasutama. Mis asi see virtuaalreaalsus siis on? Kokkuvõtlikult on virtuaalreaalsus täielikult arvuti loodud reaalsus, mille tõelisust tajub osaleja tänu tema meelte stimuleerimise, vastastikuse koostoime ja kohalolu kogemisele. Eristatakse ka sõnapaaride virtuaalne keskkond ja virtuaalne maailm kasutamist. Schroeder (2008)*, kirjutab, et virtuaalne keskkond on virtuaalreaalsus, milles mitu kasutajat viibivad koos ja tunnevad kohalolu, samas kui virtuaalsed maailmad on püsivad, suure populatsiooniga veebipõhised sotsiaalsed ruumid, mida inimesed saavad korduvalt külastada (näiteks mäng Second Life). Seega, mõnikord on 3D lihtsalt 3D.

Sütitamaks teie loovust, toome siinkohal esile oma aja innovaatori näite. 1965. aastal inspireeris üks mees lõpliku kuvari ideega teisi insenere ja valdkonna entusiaste. Oma nägemust kirjeldas Ivan E. Sutherland (Sutherland, 1965)** essees järgmiselt: „Lõplik kuvar oleks muidugi ruum, milles arvuti suudab kontrollida aine olemasolu. Sellises ruumis kuvatav tool oleks piisavalt hea istumiseks. Sellises ruumis kuvatavad käerauad oleks vangistavad ja sellises ruumis kuvatav kuul oleks surmav.“ Kuidas tundub, kas oleme kohal?

Järgmiste postitustega vaatame VR kõrval üle ka mõisted AR, AV ja MR ning piilume ajalukku, vaadates põgusalt tehnoloogia arengut.

Soovid olla kursis meie uudistega? Liitu uudiskirjaga esilehelt.

 

*Schroeder, R. (2008). Defining Virtual Worlds and Virtual Environments. Journal For Virtual Worlds Research, 1(1)
**Sutherland, I. E. (1965). The Ultimate Display. Proceedings of the IFIP Congress (lk 506–508)

Kodulehe tegemine - Vulpes Digital Vulpes Digital